logo-communicado7-rounded

Het maken van apps voor iPhone of iPad is creatief werk. Leuk, als je zowel van mooie vormgeving als van puzzelen houdt. Je bent een architect en een bouwer. Je kunt er niet per se je boterham mee verdienen, maar het kan ook op een andere manier voldoening geven. Een goed voorbeeld (van beide) is mijn app Communicado, voor de iPad.

Zo’n 1,5 jaar geleden werd ik benaderd door iemand wiens vrouw afasie heeft. Afasie is een taalstoornis, veroorzaakt door hersenletsel. Iemand met afasie kan niet meer zeggen wat hij of zij bedoelt te zeggen. De gedachten zijn er wel, maar kunnen niet worden omgezet in woorden. Er is een blokkade, een uiterst frustrerende blokkade. Wat dit echtpaar zocht is een app die kan dienen als hulpmiddel bij de communicatie. In eerste instantie maakte ik voor hen een aangepaste versie van Memorazzo, een van mijn andere apps, maar later hebben we samen (met adviezen van een logopediste) een ontwerp gemaakt voor wat nu Communicado is. De app is inmiddels te koop in de App Store.

Communicado heeft twee soorten gebruikers. De eerste soort, laten we het de eindgebruiker noemen, is degene met afasie. Hij of zij wil iets zeggen, kan het niet zeggen, en gebruikt Communicado om het bedoelde aan te wijzen. Daarvoor toont Communicado op het scherm een aantal rubrieken met allerlei onderwerpen. De eindgebruiker kiest een rubriek, eventueel een subrubriek, en wijst een onderwerp aan op het scherm. Hier zie je een voorbeeld van wat er op het scherm kan staan:

communicado1

De tweede soort gebruiker is degene die de rubrieken en de onderwerpen in Communicado opslaat. Dat is voor een groot deel persoonlijke informatie. Die gaat over familie, vrienden en bekenden, over de directe leefomgeving, over samen beleefde vakanties, over favoriete maaltijden, over werk, over hobby’s, en ga zo maar door. Het is juist die persoonlijke informatie die Communicado waardevol maakt. Degene die de informatie invoert, is over het algemeen iemand die dichtbij de eindgebruiker staat. Of mogelijk een therapeut. Voor deze informatie-beheerder heeft Communicado speciale schermen, waarmee rubrieken en onderwerpen kunnen worden toegevoegd, met namen, kleuren, foto’s, tekst en geluiden. Middelen om de informatie overzichtelijk en toegankelijk te maken. Dit is een voorbeeld van zo’n scherm:

communicado2

Communicado oogt simpel. Dat was de bedoeling. En het was ook niet de meest complexe app om te maken, al zijn er altijd problemen op te lossen. Technische problemen die te maken hebben met de interne structuur van de app. Maar ook interface-problemen, die te maken hebben met het gebruiken van de app. Niet al die problemen zijn al opgelost. Zo blijkt in de praktijk dat het niet meevalt om de rubrieken en de onderwerpen te verzinnen en toe te voegen. De informatie-beheerder moet niet alleen een zekere handigheid in het werken met de iPad hebben, maar moet zich ook een beeld vormen van alles wat moet worden toegevoegd en daar een goede structuur voor verzinnen. Binnen het keurslijf van rubrieken, subrubrieken en onderwerpen. Dit vereenvoudigen, dat is het probleem dat me momenteel bezighoudt.

Het grootste probleem bij het maken van een app als Communicado is dat geen twee mensen met afasie gelijk zijn. Het hangt af van welk deel van de hersenen is beschadigd, en in welke mate. De oplossing die Communicado biedt voor de één werkt niet voor de ander. Toch wordt er inmiddels in Nederland (mondjesmaat, pardonnez le mot) gebruik gemaakt van de app. En dat geeft me voldoening. Wat meer naamsbekendheid kan ook geen kwaad. Hoort, blogt het voort.

Advertenties